Het is zaterdagavond, je bent net thuis, moet nog eten en je hebt totaal geen zin om te koken. Oplossing? Thuisbezorgd.nl. Wij studenten weten maar al te goed hoe handig het kan zijn om van de diensten van Thuisbezorgd of welke andere bezorgdienst dan ook gebruik te maken. In het dagelijks straatbeeld zijn de scooters met de Thuisbezorgd reclame dan ook bijna niet meer weg te denken. Het zal je daarom ook niet verbazen dat Thuisbezorgd in 2018 een omzet heeft gedraaid van welgeteld 240 miljoen euro. Dat terwijl in 2017 deze omzet ‘slechts’ 120 miljoen euro bedroeg. Een logische assumptie is dus dat dergelijke bezorgdiensten een gigantische omzet impuls hebben gebracht aan take-away restaurants, waarmee ook een stijging van de winstcijfers gepaard gaat. Maar zijn de gerealiseerde winstcijfers wel echt beter dan voor de opkomst van de bezorgdiensten? In dit artikel kom je erachter dat Thuisbezorgd haar monopolie-positie gebruikt om wel een hele grote hap uit de ‘winst taart’ te nemen.
Verdienmodel
Het is belangrijk om eerst iets te weten te komen over het ‘klassieke’ verdienmodel van Thuisbezorgd. In een recent interview vertelt Jitse Groen, eigenaar van Thuisbezorgd, dat 99% van de omzet voortkomt uit het doorsturen van bestellingen. Hiermee doelt hij op het platform waarop de klant eten kan bestellen, zoals bijvoorbeeld de app of de website. Een klant doet een bestelling op het platform van Thuisbezorgd, Thuisbezorgd zorgt ervoor dat de bestelling aankomt bij het desbetreffende restaurant en zij regelen vaak zelf de bezorging. Per bestelling wordt een commissie van 13% gerekend door Thuisbezorgd, terwijl ze in principe geen kosten maken als een klant een bestelling maakt. Hierdoor zijn de kosten van de diensten zelf voor Thuisbezorgd laag en kunnen ze meer investeren in marketing, wat een van de redenen is voor de gigantische groei van Thuisbezorgd. Slechts 1% van de omzet komt voort uit het daadwerkelijke ‘thuis bezorgen’. Eigenlijk is Thuisbezorgd dus helemaal geen bezorgingsdienst van eten, maar een bedrijf die alle restaurants op een onafhankelijk platform aanbiedt aan de klant. Daarom zou je Thuisbezorgd in hetzelfde rijtje van bedrijven kunnen scharen als bijvoorbeeld Bol.com.
Ontevredenheid bij restaurants
Thuisbezorgd rekent dus 13% commissie per bestelling die gedaan wordt via het platform. Laten we dit percentage eens bekijken in euro’s, om een beter beeld te krijgen hoeveel geld Thuisbezorgd nou precies ‘afpakt’ van een restaurant die zijn diensten aanbiedt op het platform. Stel dat een restaurant op een avond 50 bestellingen krijgt via Thuisbezorgd. De gemiddelde prijs van een bestelling bedraagt 12 euro. Een totale omzet voor het restaurant dus van 50 x 12 = 600 euro. Hiervan neemt Thuisbezorgd een ‘hap’ van 13%, wat in totaal neerkomt op 600 x 0.13 = 78 euro. Als we dit op maandbasis gaan bekijken en we rekenen ongeveer 1000 bestellingen per maand, dan kost dit het restaurant 1000 x 12 x 0.13 = 1560 euro. Vooral voor de wat kleinere restaurants zijn dit gigantische bedragen. Via de Nederlandse Horecabond zijn er dan ook honderden klachten binnengekomen over het misbruik van de machtspositie van Thuisbezorgd. Immers: sluit je je niet aan bij Thuisbezorgd? Dan krijg je ook geen klanten. Je wordt dus bijna verplicht maandelijks deze bedragen af te staan om draaiende te blijven. Een ander belangrijk punt om te benoemen is dat bij de start van Thuisbezorgd de commissie 8% bedroeg. Deze is toen eerst verhoogd naar 10% en bedraagt nu 13%. Het is dus geen onlogische assumptie dat deze commissie over de komende jaren nog hoger gaat worden, wat voor meerdere restaurants het ‘einde’ kan betekenen!
Nieuwe (negatieve) ontwikkelingen
Eerder hebben we het ‘klassieke’ verdienmodel van Thuisbezorgd behandeld. Dit is de informatie die Thuisbezorgd zelf neerzet op haar website. Logischerwijs wordt dit zo positief mogelijk neergezet, maar misschien levert dit niet de meest realistische informatie op. RTL Z dacht dit ook en ging langs bij een ondernemer die het platform van Thuisbezorgd gebruikt om eten te verkopen. Deze ondernemer vertelde over een andere methode binnen het verdienmodel van Thuisbezorgd waar Thuisbezorgd erg veel omzet uit haalt. Thuisbezorgd biedt de klant de mogelijkheid om na een bestelling een beoordeling te plaatsen over het eten en de bezorging. Hoe hoger de gemiddelde beoordeling is, hoe hoger een restaurant in de zoeklijsten komt te staan op Thuisbezorgd, althans: dat zeggen ze. De ondernemer vertelde dat hij met een paar klikken van zijn muis tweehonderd(!) plekken in de zoeklijsten kan stijgen, zonder ook maar een positieve beoordeling te ontvangen. Hoe werkt dit? De commissie die Thuisbezorgd per bestelling rekent neemt toe van 13% naar een vast bedrag tussen de 6 en 9 euro. Omdat je dan veel meer geld oplevert voor Thuisbezorgd, sta je uiteraard hoger in de zoeklijsten.
Ik kan hier geen andere term aan linken dan ‘machtsmisbruik’. Immers kan de klant in de zoeklijst helemaal niet zien dat het restaurant heeft betaald voor deze hogere positie in de zoeklijsten. Zoals je wel kan bedenken is deze regeling funest voor de kleinere restaurants binnen Thuisbezorgd. Zij krijgen veel minder bestellingen en kunnen deze hogere commissies nooit betalen. Maar ook voor de grotere restaurants maken deze hoge commissie percentages het eigenlijk onmogelijk om nog winst te maken. Zij gebruiken het dan ook meer als tijdelijk marketingmiddel om hun restaurant ‘op de kaart te zetten’ op het platform van Thuisbezorgd.
Conclusie
Thuisbezorgd zelf probeert te verkondigen dat ze een erg transparant verdienmodel hebben, terwijl dit in de realiteit niet helemaal correct is. Door de grote klantenbase forceren ze de kleinere restaurants zich ook aan te sluiten bij het Thuisbezorgd-platform en om commissies te betalen die relatief te hoog zijn om goede winstcijfers te genereren. Ze houden klanten voor de gek door niet te vermelden dat de hogere positie in de zoeklijsten niet alleen komt door betere beoordelingen, maar ook doordat deze restaurants simpelweg meer geld opleveren voor Thuisbezorgd en ze dus liever hebben dat je bij deze restaurants eten besteld. Omdat deze hogere positie in de zoeklijsten restaurants een significant voordeel geeft ten opzichte van andere restaurants zijn ze bereid grove bedragen te betalen aan Thuisbezorgd. Kleinere restaurants kunnen dit niet bijbenen en komen daardoor vaak ten einde door de monopolie van Thuisbezorgd. Volgende keer als je dus laat thuiskomt en nog niet gegeten hebt: bestel direct via het restaurant en help de ondernemer!
Dit artikel is geschreven door Lars Beute