De Econometrist

De Econometrist neemt een statistische kijk op de wereld.

Finance

Apple ‘overpriced’?

Waarschijnlijk heb je er zelf een, een iPhone. In Nederland zijn iPhones extreem populair. De top 4 meest gebruikte smartphones in Nederland zijn allemaal van Apple, maar Apple heeft het de laatste tijd lastig. Volgens marktonderzoeken is Samsung wereldwijd de marktleider en in 2018 heeft zelfs Huawei Apple ingehaald in marktaandeel. Het Chinese elektronicabedrijf Huawei, had door de goede verkopen in China Apple kunnen inhalen. Door de relatief hoge prijzen die Apple vraagt voor hun producten is het Amerikaanse bedrijf blijkbaar minder populair in Aziatische landen. De nieuwste iPhones gaan pas vanaf 1000 euro over de toonbank en dan hebben we het nog niet eens over de duurste iPhones. De nieuwste en duurste Huawei kost in Nederland ‘maar’ 800 euro. De vraag die je dus zou kunnen stellen is: waar komt dit grote prijsverschil vandaan?

Technisch aspect en kosten

Dan is de eerste gedachte natuurlijk, misschien is de iPhone gewoon beter qua technische aspecten. Dit is echter niet helemaal waar. Volgens vele reviews van tech-sites is de iPhone X iets sneller dan de nieuwste Huawei (P20 Pro), maar dan hebben we het over een paar milliseconden. Als je in Google intypt ‘best camera phone’ dan krijg je de Huawei op plek twee en de iPhone X op plek vier, maar de iPhone heeft wel weer een betere resolutie. Verder is er niet veel verschil tussen de twee smartphones, maar wat het meest opvalt is dat de batterij van de Huawei echt een stuk langer meegaat dan die van de iPhone. Je ziet vaak bij de meeste nieuwe smartphones dat de batterijduur beter is dan die van Apple. Het is ook veelal bekend dat het een stuk langer duurt om een iPhone op te laden dan andere telefoons. Men suggereert wel eens dat Apple dit expres zou doen zodat consumenten sneller een nieuwe iPhone gaan kopen. Apple heeft hier zelf echter geen uitspraken over gedaan. Al met al, zijn de telefoons niet erg verschillend op technisch aspect.

Veel mensen denken dan vaak dat een product een hoge prijs heeft omdat het duur is om te maken. Een laptop bijvoorbeeld met een snellere processor is duurder, omdat die duurder zijn om te maken. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het maken van een iPhone X kost namelijk naar verluidt 308 euro. Hoewel deze kostprijs zonder onderzoek, marketing en transportkosten is, maakt Apple per iPhone X die ze verkopen 692 euro winst. Het is dus wel duidelijk dat Apple hoge winstmarges behaalt. In 2018 bijvoorbeeld heeft het bedrijf een nettowinstmarge van rond de 22% behaald en Huawei maar 8%. Zelfs Samsung kan niet tippen aan de winstmarge van Apple met ‘slechts’ 17%. Het is wel goed om te weten dat deze winstmarges niet bij een specifiek product zijn berekend maar voor het hele bedrijf. De hoge winstmarge van Apple komt niet alleen door hun hoge prijzen, maar ook door alle accessoires die een consument bijna verplicht is aan te schaffen, zoals Apple oortjes. Het bedrijf heeft in de nieuwe iPhones geen AUX-poort meer, waar alle koptelefoons mee werken. Je moet daarom of Apple oortjes kopen of een verbindingsstuk dat alleen door Apple wordt verkocht. Het zijn dit soort kleine dingen die de winst van Apple vergroten. Het verbindingsstuk alleen was in 2017 het meest verkochte Apple product ter wereld.

 

Marketing en branding

Veel mensen die een iPhone hebben, zeggen vaak dat ze die hebben gekocht omdat ze het besturingssysteem fijner vinden dan van Samsung of andere merken. Dit is uiteraard een persoonlijke voorkeur, maar de vraag rijst dan of dit verschil wel honderden euro’s waard is. Consumenten kopen Apple producten niet alleen omdat ze die fijner vinden. Ze kopen het vanwege de reputatie en status die het merk heeft. Dit zie je bijvoorbeeld veel terug bij kledingmerken. Een simpel Ralph Lauren shirtje kan je zo 60 euro kosten, terwijl je ook voor 10 euro hetzelfde shirt kan hebben zonder merk. Consumenten zijn eenmaal bereid om meer te betalen voor een merk. Vooral als dat merk erg bekend is en ook een bepaalde status heeft, willen consumenten er meer voor betalen.

Dit fenomeen heet branding. Branding is een vorm van marketing, waarbij er meer van een zogenaamde pull strategie wordt gebruikt. Adverteren is bijvoorbeeld meer een push strategie, want die ‘pusht’ de consument om een product te kopen. Branding vertelt meer over wie of wat een merk is, waar het voor staat, waarom het zo uniek is. Het speelt meer met de emoties van de consumenten. Als het goed wordt uitgevoerd kunnen mensen een goed gevoel krijgen over een merk, waardoor consumenten vaker producten van dat merk zullen kopen voor een hogere prijs dan normaal. Dit leidt dan weer tot meer omzet, omdat het merk zo goed staat aangeschreven bij consumenten. Bedrijven kunnen op deze manier waarde toevoegen aan hun merk. Volgens Forbes heeft Apple in 2018 de hoogste merkwaarde ter wereld, gevolgd door Google, Microsoft en Coca-Cola. Maar waarom heeft Apple zo’n hoge merkwaarde?

 

Merkloyaliteit en creatie van imperium

In heel veel gevallen is het zo dat als iemand eenmaal een iPhone heeft gekocht, hij niet zomaar zal overstappen naar een ander merk. Consumenten van Apple zijn een van de loyaalsten ter wereld. Het bedrijf heeft hier ook erg slim op ingespeeld door het heel onhandig te maken om van merk over te stappen. Aangezien geen enkele andere smartphone op het besturingssysteem van iPhone werkt, kost het veel tijd om bijvoorbeeld naar een Samsung over te stappen. Als je bijvoorbeeld je foto’s op je iPhone niet in een Google Drive of One Drive hebt opgeslagen, moet je eerst de foto’s op een computer zetten en dan weer overzetten naar je nieuwe mobiel. Dit terwijl alles automatisch wordt overgenomen als je een nieuwe iPhone had gekocht. Apple heeft ervoor gezorgd dat je als het ware wordt opgeslokt in hun ecosysteem waar je heel moeilijk uit kan komen. Het zijn niet alleen dit soort dingetjes waarom consumenten niet willen overstappen, maar het is ook de status die het merk heeft. Het hebben van een iPhone is een soort ‘must’ geworden en als je er geen hebt hoor je er niet bij. Maar hoe heeft Apple zo’n imperium gecreëerd?

Iedereen kent hem wel, Steve Jobs, de oprichter van Apple. Jobs was niet alleen een belangrijk persoon voor de computerindustrie, maar hij heeft ook innovatie gebracht in de smartphonewereld. Hij is de eerste persoon die een mobiel heeft gemaakt met multi-touch screen die hij zeer succesvol op de markt wist te verkopen. Dat was voor Apple een van de grootste successen en door hem is het bedrijf ook zo groot geworden. Het bedenken van de App Store, iTunes en Apple Music (Spotify maar dan van Apple) waren revolutionaire ideeën waarmee Apple een van de grootste merken is geworden. Maar de laatste tijd is Apple lang niet meer zo innovatief zoals het was geweest met Jobs. Ze zijn bijvoorbeeld niet met de eerste smartphone gekomen met een vingerscanner, dat was Motorola. De eerste met gezichtsherkenning was Samsung en draadloos opladen was ook als eerst op de markt gebracht door Samsung. Dus Apple kopieert de innovaties van andere bedrijven. Ze nemen het weliswaar niet compleet over, maar zij gebruiken een slimme manier om het merk nog prestigieuzer te maken. We horen namelijk vaak van Apple het woord ‘re-invented’, wat opnieuw uitgevonden betekent. Zij gebruiken eigenlijk andermans ideeën om het verder te ontwikkelen en te gebruiken, wat heel slim is omdat ze hierdoor meer naamsbekendheid krijgen. Dit kan Apple als de beste en daarom is het zo’n groot bedrijf geworden dat niemand er meer tegen op kan tippen ondanks de hoge prijzen.

 

Conclusie

Het is een merk dat we allemaal wel kennen. Het bedrijf heeft de grootste merkwaarde ter wereld. Het is een smartphone die qua technische aspecten niet heel erg boven andere telefoons uitsteekt. Ze gebruiken een marketingstrategie die iedereen verleidt om meer te kopen. De status die het merk heeft, is zoiets als het kopen van een Ralph Lauren shirt. Dus wat gaat het worden, een ‘overpriced’ iPhone X of een ‘normale’ Huawei P20?

Bronvermelding


Dit artikel is geschreven door Sam Ansari

 

 

Deel dit artikel:

By Daniele Zedda • 18 February

← PREV POST

By Daniele Zedda • 18 February

NEXT POST → 34
Share on